Rodzaje amortyzatorów gumowo-metalowych


Działanie różnego rodzaju urządzeń mechanicznych wiąże się z powstawaniem wibracji i hałasu. Oba te czynniki mają niepożądany wpływ na bezpośrednie otoczenie. Wibracje prowadzą do powstawania naprężeń materiału, jego przyspieszonego zużycia, pękania czy rozszczelnienia się połączeń. Hałas to jeden z groźniejszych czynników ryzyka dla ludzi przebywających w pobliżu. Powoduje zmęczenie, osłabia koncentrację, a przy dużym natężeniu wprost prowadzi do uszkodzenia lub utraty słuchu. Na szczęście zarówno hałas, jak i rozmaite drgania mogą być ograniczone. Jedną z metod, jakie można zastosować, jest montowanie różnych rodzajów amortyzatorów gumowo-metalowych lub gumowych. Dzięki wykorzystaniu właściwości materiału, z jakiego są zrobione, pozwalają na tłumienie fal dźwiękowych i drgań. Zobaczmy, jakie są rodzaje amortyzatorów gumowo-metalowych.

 

Jak działają amortyzatory?

Podstawowym zadaniem amortyzatorów jest rozpraszanie energii. Dzięki właściwościom gumy nadmiar energii kinetycznej związanej najczęściej z odchyleniami od ruchu osiowego, złym rozłożeniem mas lub kontaktem poruszających się elementów z innymi, może być wytłumiony. Za sprawą amortyzatorów drgania rozchodzą się w elastomerze i nie przenoszą się na pozostałe części maszyn lub na podłoże. Najczęściej są one montowane do pracującego urządzenia, zapewniając barierę między nim a podłożem, a w wielu przypadkach zakłada się je między poszczególnymi częściami tego samego urządzenia. W taki sposób niejednokrotnie montowane są np. silniki, wykorzystujące specjalne, gumowe poduszki.

 

Konstrukcja amortyzatorów gumowo-metalowych

Amortyzatory gumowo-metalowe składają się z elementu gumowego, który służy do pochłaniania energii oraz metalowego mocowania. Część gumowa najczęściej ma kształt walca lub stożka. Mocowanie może zaś mieć formę trzpienia, który jest wkręcany w odpowiednie miejsce urządzenia, np. jako nóżki. Często przybiera też kształt nagwintowanego otworu. W przypadku amortyzatorów mocowanych między innymi częściami gwint lub trzpień znajduje się po obu stronach. Są również amortyzatory wyposażone z jednej strony w otwór z gwintem, a z drugiej w trzpień.

Poszczególne konstrukcje mogą różnić się rozmiarami oraz charakterystyką użytej gumy, w zależności od tego, czy ważniejsze w danym przypadku jest np. większe tłumienie, czy wyższa wytrzymałość elementu.