Metody obróbki mechanicznej pasów


Pasy napędowe spotykane są w każdej gałęzi przemysłu. Pozwalają nie tylko zautomatyzować produkcję i przenieść ją na wyższy poziom, ale również produkować szybciej, dokładniej przyczyniając się do spadku kosztów w firmach. Dobrej jakości pasy napędowe są produkowane z wykorzystaniem specjalistycznych urządzeń do obróbki mechanicznej.

Czym jest obróbka mechaniczna?

Obróbką mechaniczna nazywamy proces zmiany wymiarów zewnętrznych obrabianego elementu lub materiału poprzez oddzielanie fragmentów. Obróbka mechaniczna może być przeprowadzana razem z innymi obróbkami, jak obróbka termiczna czy też obróbka chemiczna. Również podczas produkcji pasów napędowych chcąc im nadać unikalne właściwości i dostosować do konkretnego trybu pracy stosuje się zaawansowaną technologicznie obróbkę mechaniczną. W zależności od potrzeb, czyli rodzaju wytwarzanego pasa mogą być użyte na etapie produkcji takie rodzaje obróbki mechanicznej jak:

  • cięcie,
  • frezowanie,
  • szlifowanie,
  • obróbka powierzchniowa.

Jakie wyróżniamy zatem rodzaje pasów napędowych?

  • pasy płaskie,
  • pasy zębate,
  • pasy klinowe,
  • pasy wielorowkowe,
  • pasy wariatorowe.

Istotną sprawą podczas produkcji pasów napędowych jest użycie materiałów o najwyższej jakości oraz precyzji obróbki mechanicznej danego pasa. Celem pasów napędowych jest, jak sama nazwa wskazuje, przekazanie napędu, a od prawidłowości ich działania zależeć będzie poprawne działanie danych urządzeń bądź maszyn.

Mechaniczna obróbka pasów zębatych kluczem do sukcesu

Jednym z częściej stosowanych rodzajów pasów napędowych są pasy zębate, które zapewniają stałą i cichą pracę urządzeń, dzięki specyficznej ich budowie. Aby jednak działały bez zarzutu, wymagane jest stosowanie na linii produkcyjnej wysoce zaawansowanych technologicznie maszyn do obróbki pasów.

W przypadku pasów zębatych możliwe jest dzięki odpowiedniej obróbce mechanicznej nadanie unikalnych możliwości zastosowania pasów. Po odpowiednim ich przycięciu konkretnie pod wymiar dokonuje się dalszej obróbki. Może to być dodatkowe pokrycie pasów, wyfrezowanie części bieżnej czy wykonanie otworów w pasie.