Dlaczego pasowe koła zębate ulegają zużyciu?


Każdy właściciel zakładu produkcyjnego doskonale wie, że maszyny produkcyjne muszą przechodzić regularne przeglądy. Wszystko po to, aby wymienić zużywające się części, w tym pasowe koła zębate. Dlaczego i w jaki sposób zużyciu ulegają wspomniane elementy?

Koła i pasy w maszynie

Systematyczne przeprowadzanie przeglądów konserwacyjnych maszyn ma na celu sprawdzenie, w jakim stanie znajdują się poszczególne ich elementy. Te, które się zużyły, muszą zostać wymienione. Najczęściej mowa o kołach i pasach. Wzajemne oddziaływanie tych komponentów prowadzi do powolnego powstawania uszkodzeń, które są groźne zarówno dla osób obsługujących maszyny, jak i całego procesu technologicznego.

Jeżeli chodzi o sprzężenie pasów z kołami, to parametrów wpływających na to oddziaływanie jest wiele, np.: kształt pasa i koła oraz równoległość wałów. Jeszcze do niedawna specjaliści zajmujący się tematyką przekładni z pasem zębatym uważali, że na stan elementów tworzących takie przekładnie ma przede wszystkim sprzężenie kształtowe. Dziś coraz większy nacisk kładzie się również na cierno-kształtowy charakter sprzężenia występujący w przekładniach tego typu.

Jakie czynniki mają wpływ na zużycie koła pasowego?

Koło pasowe umieszczone w przekładni oddziałuje na pas, ten zaś ma wpływ na koło. Zapewnienie poprawnego sprzężenia jest zatem kluczowe, aby całość układu pracowała niezawodnie. Współcześnie specjaliści zwracają szczególną uwagę na właściwości mechaniczne pasa znajdującego się w przekładni. Znaczenie ma także zmiana kształtu zębów, która jest efektem nacisku pasa na koło.

Na zużycie się zębatego koła wpływa również zastosowany do jego budowy materiał. Jeżeli koło zostanie wykonane z materiałów nieodpornych na ścieranie, to szybciej wystąpią zmiany eksploatacyjne. Na zębach koła powstałego z materiału, który nie ma dobrego współczynnika tarcia, szybciej pojawią się szczeliny i zmiany. Przykładem obrazującym zachodzenie takich zmian jest koło pasowe wykonane z aluminium. Według specjalistów zmiana kształtu zębów i odkształcenia na powierzchni są widoczne po 10 tys. godzin pracy z prędkością 1450 obr/min.

Aby koło pasowe pracowało jak najdłużej

Czynniki wpływające na stan zębatego koła w przekładni muszą być uwzględnione przez firmy zajmujące się produkcją takich układów, a także oferujące zamienne koła pasowe. Tylko wówczas możliwe jest wyprodukowanie koła, które będzie mogło niezawodnie pracować w przekładni przez długi czas.

Firma Wilhelm Herm. Müller Polska zajmuje się zarówno dystrybucją kół pasowych, jak i pasów napędowych. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań, a także zwracaniu uwagi na wszystkie czynniki wpływające na stan koła pasowego w przekładni, dostarczamy sprawdzone i niezawodne rozwiązania.